טיפים ומאמרים

ההיסטוריה של מנהרות הכרמל

מנהרות הכרמל
מנהרות הכרמל

מהם מנהרות הכרמל?

מנהרות הכרמל אשר נקראות כיום גם כביש 23 הם למעשה מערכת של כבישי אגרה אשר נוצרו בתוך רכס הכרמל. המנהרות מחברות למעשה בין איזור הצ’ק פוסט בקריות לאזור של כביש החוף כאשר בתוכן קיימת גם יציאה לשכונת נווה שאנן אשר נמצאת במרכז ההר. כביש אגרה זה מורכב משתי מנהרות שאורכן כיום הוא 6.5 קילומטרים. מכיוון שהכביש הוא כביש אגרה בתחילתו ובסופו עומדות עמדות תשלום או עמדות מנויים. 

הסיבות להקמת הפרויקט

העיר חיפה היא אשר ממוקמת על רכס הרי הכרמל. העיר בנויה ממדרגים כאשר יש בה את העיר התחתית אשר נמצאת באזור הנמל, אזור היציאה לכיוון כביש 2 וחוף הים, שכנות הדר, שכונת נווה שאנן ואזור הכרמל. היציאה מהעיר אל הערים שליד והפרברים ונסיעה בתוך העיר הייתה פקוקה מאוד וארוכה עבור התושבים, על כן היו צריכים פיתרון אשר עוקף את הנסיעה בתוך העיר ועוזר לתושבים להגיע אל היציאות בקלות ובמהירות. הפיתרון היעיל ביותר היה למעשה לחצוב מנהרות בתוך רכס הכרמל אשר דרכן למעשה ניתן לעבור באופן ישיר ומהיר מצד אחד של העיר לצד השני. 

התכנון הראשוני של הפרויקט

ההצעה ליצירת המנהרות הייתה כבר בתקופת המנדט הבריטי והיא חזרה שוב כפיתרון גם בשנות ה-60 ושנות ה-80. רק בשנות ה-90 , ראש עיריית חיפה הביא לכדי מימוש הרעיון והחלו לבצע תכנון מקיף. בתהליך התכנון היו המון אנשים שהיו בעד, אך גם מתנגדים רבים שטענו כי בעקבות הפרויקט הרבה אנשים יתחילו לרצות לגור בפרברים של חיפה במקום בעיר, יהיה שימוש נרחב ברכבים ותהיה פחות התחדשות עירונית. בשנת 1996 המדינה יצאה במכרז על בניית המנהרות בו זכתה חברת כרמלטון. השיטה של החברה נקראת בנה, הפעל, העבר והיא למעשה אומרת כי החברה בונה את קטעי המנהרות, מפעילה אותן בתשלום עד להחזר ההוצאות במשך 31 השנים הבאות ולבסוף העברת הפרויקט למדינה. למרות שההסכם נחתם ב-1997, בניית הכביש החלה רק בשנת 2007 בשל בעיות מימון מול הבנקים. ב- 2005 המדינה חתמה חוזה סופי והבניה החלה בשנת 2007.

שלבי ההקמה משנת 2007 ועד היום

העבודות בשטח החלו כבר בשנת 2007 והצריכו גם פיתוח של השטח שמסביב למנהרות, בכל זאת מדובר בחציבה בתוך ההר. חפירת המנהרות הראשונה והשניה הסתיימו בשנת 2009. המנהרה הראשונה למעשה חיברה בין אזור הצ’ק פוסט לשכונת נווה שאנן. בנו באזור זה שתי מנהרות חד סיטריות, כל אחת בכיוון אחר. לכל מנהרה הייתה חברת בניה אחרת, כך שהעבודה נעשתה במגביל עד הרגע שלמעשה שתי המנהרות נפגשו. מכאן כבר היה קל יותר לבנות את המנהרה השלישית והרביעית שבנייתן ערכה מספר חודשים וגם הן הסתיימו ב- 2009. פתיחת המנהרות בפועל לתנועה החלה לבסוף בנובמבר 2010.